FlowGlow (2015) - 2016

Kirstin van der Aalst

Kirstin van der Aalst
Kirstin van der Aalst stelt in haar ontwerpen de beleving met een product centraal. Toenemende technologische innovaties resulteren in steeds complexere producten met meer functies. Als ontwerper ligt er echter een uitdaging om deze technologie, intuïtiever en gebruiksvriendelijker te maken. In mijn ontwerpen staat licht centraal. Licht is een subtiel medium, verschillende lichtintensiteiten en lichtkleuren kunnen een ervaring en beleving uitlokken. Mijn doel is om mensen dit op een interactieve manier te laten ontdekken.

Waar spaar ik voor?
Met dit product wil ik mensen kennis laten maken met techniek op een manier die als natuurlijk en intuïtief ervaren wordt. Dit doe ik door de interactie tussen mens en techniek centraal te stellen. De bewegingen van de mens activeren het licht en creëren daardoor op een speelse manier een unieke beleving van de ruimte.
De lichtslingers reageren op beweging. Deze beweging heeft invloed op de verlichting. De verlichting verandert van intensiteit en kleur aan de hand van de beweging van de gebruikers. Op een hele natuurlijke manier ben je in staat de verlichting aan te passen.
Deze verlichting is uiterst geschikt als nachtlampje: wanneer je wakker wordt, is een aanraking voldoende om de kamer op te lichten. Ook leuk om de lamp als windklok te gebruiken; de windvlagen worden gevisualiseerd in de intensiteit en verlichtingskleur.

Waarom is dit project belangrijk in mijn carriere?
Het behalen van de derde prijs van de Foederer Talent Award in 2014 heeft gezorgd voor de nodige exposure. Gedurende GLOW 2014 hebben er verscheidene mensen gevraagd of ze een armatuur konden kopen. De interactieve installatie was vooral erg in trek bij kinderen. Meerdere malen is door ouders aangeven dat het product een leuke toevoeging zou zijn op de kinderslaapkamer. Om wederom een grote doelgroep te bereiken met het ontwerp is het doel van deze crowdfunding om een interactieve installatie te maken van 10 lampen. Deze installatie kan tijdens Glow 2016 geëxposeerd worden; zodat een breed publiek kan ervaren hoe bewegingen lichtkleur kunnen manipuleren.